El passat 18 de setembre de 2017 es va celebrar a les Cotxeres de Palau Robert de Barcelona el 50è aniversari de l’Associació de Consumidors de la Província de Barcelona.
L’Associació de Consumidors de la Província de Barcelona (ACPB) és una entitat civil catalana sense afany de lucre, dedicada totalment a informar, a assessorar i a defensar les persones consumidores de Catalunya. Fundada el 15 de juliol de 1967, va ser iniciadora del moviment consumerista a l’Estat espanyol. Participa en diversos organismes institucionals, com consells assessors i comissions de l’Administració autonòmica i municipal. La seva missió és resoldre de manera àgil els assumptes que afecten els ciutadans dins de l’àmbit del consum.
La jornada va tractar l’evolució del consum (d’on ve i cap on va) i la resolució de conflictes a través dels sistemes extrajudicials de defensa dels consumidors, a través de dues taules rodones i conferències en les que hi van participar diferents experts del sector del consum.
Montserrat Rivero, presidenta de l’Associació Catalana de Ciències de l’Alimentació (ACCA), va participar com a moderadora d’una taula rodona.
En començar l’acte, la Dra. Rivero va presentar l’ACCA. En el transcurs de la taula rodona destacà els objectius de l’Associació de Consumidors de la Província de Barcelona (ACPB) com la justícia social, ja que, en paraules seves, “és precisament això la defensa dels consumidors per no tenir ensurts, agraint-ho a l’ACPB i a totes les associacions”. Va emfatitzar que és un orgull que a Catalunya ja faci 50 anys que hi hagi una associació registrada i treballant a dia d’avui en temes com l’alimentació, l’habitatge, les telecomunicacions, els vehicles, etc. amb un equip jurídic professional de primer nivell posant al servei dels catalans els mitjans necessaris per informar i educar, assessorant a les persones consumidores i ajudant a resoldre els conflictes que es produeixen en les relacions de consum.
Durant la jornada es va explicar l’evolució de l’ACPB des dels seus inicis, el camí que es va seguir per al disseny d’estratègies per ajudar als consumidors a resoldre els assumptes en temes de consum i la importància de dirigir-nos a l’administració com a consumidors i no com a polítics a l’hora de fomentar la participació i informació dels ciutadans.
A la jornada va quedar palès que es molt necessària la feina que fan les associacions de consumidors, raó per la qual sovint treballen plegades però tot i així encara cal que la societat en prengui consciencia i sàpiga que existim.
A la jornada han participat, entre altres, Montserrat Ribera, directora general de l’Agència Catalana de Consum; Laura Martínez, diputada delegada de Salut Pública i Consum de la Diputació de Barcelona; Joan Mas; Ramón Mulleras; Sílvia Cordón, cap del Departament de Consum i presidenta de la Junta Arbitral de Consum de l’Ajuntament de Badalona; Àlex Goñi, president de Pimec Comerç, del Gremi de Peixaters i de l’Associació de Comerciants del Mercat de la Concepció; Bernat Morales, director de Relacions Externes de Mercadona a Catalunya; Fernando Moner, president de la Confederació de Consumidors i Usuaris i de l’Associació Valenciana de Consumidors i Usuaris; Montserrat Rivero, presidenta de l’ACCA; Mariló Gramunt, presidenta de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya; Isidor García, expert en dret hipotecari; Imma Barral, experta en resolució de conflictes en línia; Luis Álvarez, defensor del client de la Fundació Barcelona Comerç; Carles García, advocat i president de la Societat Catalana de Mediació en Salut; Josep Maria Recasens, subdirector general d’Atenció al Consumidor de l’Agència Catalana del Consum i Matilde Torralba, presidenta de l’ACPB.