Introducció de l’article que sortirà publicat a la propera revista ACCA per a socis coordinat per M.Rivero i E.Vidal
L’alimentació de la humanitat és un dels grans reptes de la societat actual, i cal abordar-lo, no només des de la perspectiva d’una alimentació saludable, doncs el 22 % de les morts en el món estan atribuïdes a l’alimentació, sinó també des del punt de vista de la sostenibilitat, doncs el 30 % de la producció de gasos d’efecte hivernacle (GEH) provenen de l’alimentació i més concretament un 14 % d’aquests provenen del bestiar/ramaderia intensiva.
Aquestes dades ens han portat a preguntar-nos si és millor per a la nostra salut no menjar o reduir el consum de carn vermella, i són moltes les opinions i posicionaments sobre aquest tema, però sovint aquests són contradictoris i desorientadors per al consumidor, que ha reaccionat, deixant de menjar-la i en d’altres ocasions dient que no cal fer cas de les notícies.
La ciència avança i a dia d’avui sabem que, majoritàriament, no existeixen aliments bons o dolents, sinó que serà la seva correcta utilització i freqüència de consum el que els farà bons, o no tan bons, per a la salut humana i el medi ambient. Les carns en són un gran exemple, alguns estudis han situat a la carn en els pitjors dels escenaris i d’altres han afirmat que el seu consum moderat, ben al contrari, pot ser una font de determinats nutrients.
Cal concretar de quines carns parlem, de com han estat processades, del consum que se’n fa i quin és el seu impacte mediambiental. The Great Food Transformation 2019 – 2050, document publicat per EAT-LANCET comission, planteja una sèrie de canvis en els hàbits alimentaris de la població com són l’increment en el consum de fruites i verdures, fruita seca i llegums, i reduir el consum de carns vermelles i sucres, reduint així la malnutrició i malalties com la diabetis, el sobrepès, alguns tipus de càncers i malalties cardiovasculars en les societats més desenvolupades o mal alimentades.
L’objectiu d’aquest article és transmetre una vesant científica i ajudar a professionals i consumidors a reflexionar i prendre les seves decisions.
COORDINADORES: M. RIVERO, i E. VIDAL
AUTORS: C. DE ANDRES, M.BANQUE, M.A.CALVO, R.CELORIO , O COMAS,, X.DE DIEGO, DOMINGUEZ, J.R. HIDALGO, A.MARCOS, M.RABASSA, M. RAVENTOS, M. RIVERO, J.J.RODRIGUEZ, G.SABATER, M.SALGOT, J.TIBAU, N.TORNER, F.TRESERES, J.VARGAS, C.VIDAL, E.VIDAL